Mobil

+46721815971

E-post

jenny@jennyshelhet.se

Öppettider

Varierar

Det började som en vision, en filmsekvens i mitt huvud. Jag kommer inte ihåg om jag mediterade eller att jag bara ”såg” den. Men ett tydligt tidigare liv med mycket förnimmelser, sinnesintryck. Känslan av värmen, tyget på kroppen, ilskan, repen som spände och sedan mannen och hans ögon. Skrev texten på engelska direkt.

– The Lioness –
.
The Shieldmaiden fought like a lion. She tossed her head facing down and her golden, blond hair, the color of barley, flew like in a storm, furious, around her head. Her arms were spread and tied to the stone pillars and she tried to break free. She´d been draped in purple fabrics with golden thread and sequins to be sold to the highest bidder.
.
He stood there almost paralyzed and watched her with hunger and curiosity. He wanted this wild creature no matter the cost.
.
She felt the eyes on her body and hair and she straighten her face and body up with the energy of a Warrior, a Fighter, A Free Woman at birth and met his eyes with the same power as his. The Anger she had in her eyes almost immediately changed when she saw his. His eyes where full of admiration and respect, curiosity and hunger. His eyes had a light she surrendered to and reflected back.
He knew he would never break or tame her and the only true thing was to make her his wife and Queen. He would simply trust her to carry him through life with the strength in her eyes.
He’d met his equal on a slavemarket in Constantinople.

Teckningen gjorde jag efteråt och där var kvinnan den viktiga, med hennes uttryck, hennes händer, håret. Allt får ett symboliskt värde som jag först förstår efteråt. När jag tecknar så tänker jag inte. Eftersom det inte är ”jag” som styr mina tidigare liv skisser.

Började sedan måla. Det är då processen kommer igång på riktigt. Jag visste att denna tavla skulle ta tid eftersom både yttre och inre processer skulle synkas.

Det tidigare livet utspelas i vikingatid men jag fick läsa på om hur det var i Turkiet vid den tiden. Mannen fick annan klädsel. Kvinnan fick vara naken tills mannen blev färdig. Det kändes som det ingick i processen och läkningen. Tavlan som symbol för kvinnans slaveri och objektifiering de senaste årtusendena. Händernas uttryck, att den högra handen är öppen och att den vänstra är knuten, är en viktigt symbol för hela tavlan. Höger sida representerar det manliga och vänster det kvinnliga. Att hennes vilda hår flyger åt vänster är också viktigt.

Den kvinnliga urkraften är på väg att släppas fri. Vi ska inte kämpa som män längre utan öppna vår hand, släppa det destruktiva manliga.

Symbolen ovanför kvinnan är en tamga, en symbol för en klan i det tidiga ”Turkiet” ungefär samtida med vikingatiden. Ögonen fastnade på den och när jag sedan målat den så såg jag likheten med kvinnan och hennes utspända armar. Kanske ett tecken för ”människa”, sedan såg jag likheten med det egyptiska ankh-korset som betyder ”Liv” men också spegel. 

 

De står där och speglar varandra, i samma kraft. Man och kvinna. En enhet i det maskulina och det feminina som kallas Människa. Levande motpoler, skapare av liv. Tolkningarna är många. Och tavlan är inte färdig än.

Idag dök denna bilden upp i mitt flöde på Instagram. Där står hon ju. Och hon håller vänster hand knuten och hon släpper svärdet med höger. Håret blåser även det åt väster.

Nu står hon ensam och visar hur stark en kvinna/människa är. Nu är det mannens tur att bli lika stark i speglingen av henne. Två starka som mycket väl klarar sig själv men som väljer varandra ändå. Enbart för kärleken och utan maktkamp eller beroende.

© Copyright 2020 Jennys Helhet. All Rights Reserved.

 

Rekommenderade artiklar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.